Alla besiktningsföretag kan utföra registreringsbesiktningar men det oklara regelverket beslutas centralt. Bilden från Opus besiktning.

Nästa artikel
ESP inget krav på 2014 års modeller
REGLER

ESP inget krav på 2014 års modeller

Publicerad 15 januari 2014 (uppdaterad 15 januari 2014)

Alla besiktningsföretag kan utföra registreringsbesiktningar men det oklara regelverket beslutas centralt. Bilden från Opus besiktning.

Vi fick en intressant fråga från en läsare om ESP är ett krav på 2014 års modeller då det enligt frågeställaren är så i Finland. Vi lyssnade vidare med Transportstyrelsen då frågan visade sig mer komplicerad än vi kunde ana.
Frågan:

Jag undrar, att bilen har inte ESP. Enligt EU-reglerna är det inte möjligt att försälja nu en ny husbil utan ESP. Undantaget är, att försäljaren har fått speciallov för begränsat stycktal av modellen. Och detta är baserat på en del av förra årets nybilsregistreringar (åtminstone i Finland). Jag tror, att samma regel är i kraft i också Sverige.
Bilen måste alltså ha ESP, eftersom denna modell knappast var på marknaden i Sverige under 2013.
Vad tycker du?

Svaret:

Frågan visade sig vara mer komplicerad än vad den ger sken av så vi hörde med Transportstyrelsen för att vara helt säkra. Det finns nämligen undantag i regelverket.
Dessutom är husbil inte ett enhetligt begrepp, här avses husbil under 3,5 ton som inte registreras som lätt lastbil, d.v.s. det vanligaste förhållandet.

Det korta svaret är att det inte behöver vara utrustat med ESP för att få säljas som 2014 års modell.

*Fordon som typgodkänns, helfordonsgodkänns, efter 20140101 skall ha ESP och dessa fordon får som generellt årsmodellsbeteckning 2015. Årsmodellsbeteckningen skiljer sig åt mellan olika länder så vi pratar här om första ibruktagandedatum.

*Fordon som typgodkänts före 20140101 behöver inte detta och kan säljas utan ESP fram till serieslut som angivits i typgodkännandet samt ett slutdatum som även det angivits i typgodkännandet. Vad som menas med försäljning är att fordonet har haft en ägare nummer 1, vilket gör att registreringar sker på återförsäljaren där fordonet står och den första ägaren som brukar fordonet kan då köpa fordonet nytt även efter slutdatumet och uppfattar förmodligen inte skillnaden då tidigare ägare är säljaren i båda fallen. Detta har skett vid ingången till såväl 2013 som 2014 men berör då inte specifikt ESP.

*Sedan kan fordonet typgodkännas för nationella krav och då behöver fordonet inte ha ESP. Det kan exempelvis gälla vid montering av dragkrok.

*Enligt Transportstyrelsen måste man gå in per fordon, höra med tillverkaren om vilket regelverk fordonet typgodkänts efter för att kunna ge ett korrekt svar.

*Något generellt svar finns således inte.

MVH
Pelle Kjörling

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.