I ett principiellt intressant fall har Allmänna Reklamationsnämnden avgjort ett fall om ett husvagnsköp till köparens fördel.
Tvisten börjar med ett köp av en Cabby husvagn i maj 2014.
Garantigivaren är alltid det säljande företaget som i sin tur skyddas ekonomiskt av importören eller tillverkaren.
Köparen upptäckte en rad fel på husvagnen efter leveransen i maj 2014, ett femtiotal totalt, och i december 2015 lovades kunden en ny husvagn. På grund av Cabbys konkurs kunde denna ersättningsvagn aldrig levereras.
Kunden ville då häva köpet vilket säljföretaget motsatte sig då de menade att husvagnen nu var i normalt skick efter ett flertal reparationer. Husvagnsköparen hade ursprungligen betalat 475 000 kronor medan säljföretaget kunde tänka sig att återta husvagnen mot 300 000. Kunden var inte nöjd med detta utan hänsköt frågan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
I det principiellt intressanta fallet ger ARN kunden rätt att häva köpet och att värdet kunden ska återfå bestäms till 425 000. Att tillverkaren gått i konkurs ändrar inte garantiansvaret från säljföretaget gentemot konsumenten.
ARN har dock inte en beslutanderätt jämförbar med en domstols. Skulle företaget inte följa ARN:s rekommendation kan dock kunden vända sig till domstol som nästan undantagslöst följer ARN:s rekommendation. Det kan också påpekas att vissa branschorganisationer ställer krav på sina medlemsföretag att följa ARN:s utslag.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.