Bild
Nästa artikel
Redaktionsbloggen

Saknaden är stor

5 juli 2021
Visst vore världen en tristare plats utan konst? Nu är väl inte dagens husbilar att betrakta som konstverk med sin oftast enahanda fyrkantiga design. Men, det har inte alltid varit så. Kolla in den här som gick att köpa 1941!

Hobbys modellprogram har förändrats en hel del senare åren och nu är det framförallt mellanstora halvintegrerade bilar som ­fokusen ligger på. Det finns även några alkovmodeller och även några populära plåtis­modeller.

Alla modeller är nuförtiden baserade på Fiat Ducato till skillnad från tidigare då bland annat Ford och Renault fanns i sortimentet.

De halvintegrerade modellerna heter Optima och har underserierna De Luxe och Premium. De Luxe är den lite billigare varianten och Premium är, precis som det låter tänkt att vara, ett exklusivare val. När vi säger lite billigare så menar vi verkligen det för det skiljer bara 10 000 kronor mellan två ­motsvarande modeller.

Visuellt sett är de väldigt lika sånär som på bakpartiet som är lite rundare och mer stajlat på ­Premium. I utbudet finns även tre modeller med beteckningen V vilket står för van. Det innebär att det i princip är halv­­int­egrerade bilar i plåtisstorlek. Många av modellerna kan även fås med nedsänkbar taksäng.

I förarhytten är vyn mycket bekant för oss som kört många hus-bilar, åtminstone bortsett från ratten.

Bakifrån finns inget som avslöjar att chassit kommer från Citroën och inte Fiat.

Logotypen som föreställer två kugghjul designades av André Citroën, den har prytt det franska företagets bilar i nästan hundra år. Företaget grundades 1919.

Bakifrån finns inget som avslöjar att chassit kommer från Citroën och inte Fiat.

Logotypen som föreställer två kugghjul designades av André Citroën, den har prytt det franska företagets bilar i nästan hundra år. Företaget grundades 1919.

Förarmiljön känns igen från andra baserade på Fiat Ducato. Notera nya automat­spaken.

Tack vare det ­smidiga formatet är det lätt att hitta ­platser att stanna på.

Tack vare det ­smidiga formatet är det lätt att hitta ­platser att stanna på.

När Mikael och Eva kom ut ur sin husvagn stod polisen ­utanför. Även grannen hade haft påhälsning.

De hemgjorda hundburarna blev godkända av dess brukare. Varje bur rymmer två hundar vardera. I år planerar de att riva burarna och istället montera en nyinköpt bur som är anpassad för husbil och rymmer upp till åtta hundar.

Hur effektiv är släpvagnsassistenten egentligen? En kontroll med tidtagarur ger klart besked. Johan Dali sätter sig bakom ratten i Passat. Att backa en viss sträcka utan släpvagnsassistenten inkopplad tar honom 20 sekunder. Med systemet inkopplat backar han långsammare, men säkrare. Det tar 57 sekunder. 

Vi byter förare och jag hoppar in bakom ratten på Passat. Det är mycket svårare än man tror att backa rakt bakåt. Släpvagnen viker sig lätt och då får man som förare parera för att räta upp ekipaget. Ibland får man också rulla fram för att få husvagnen att gå rakt. Sådant tar tid. Det tar mig 2 minuter och 23 sekunder att backa samma sträcka, med vissa förarmisstag. Med släpvagnsassistenten inkopplad gör jag samma sträcka på minuten jämnt. Systemet utjämnar alltså skillnaden i erfarenhet hos olika förare. 

Backar man för fort slås systemet av, gränsen går vid cirka 5 km/h för Volkswagen och 9 km/h för Land Rover. Släpvagnsassistenten är till för att backa säkert, inte för att slå ­hastighetsrekord. 

Land Rover gör inte bort sig när det gäller att backa rakt bakåt. Bilen saknar dock Volkswagens effektiva snabbkommando att dra reglaget rakt bakåt.

På gränsen mellan ­Härjedalen och Västerdalarna ­ligger ­Högvålen ensligt ­beläget.

7. Talk på vindrutetorkarna som sedan fälls upp gör att de inte fryser fast mot rutan samtidigt som torkargummin hålls fräschare.

Efter köket följer sovrum och badrum, det går att dra för två skjutdörrar för att göra bakre delen privat. Innan sängarna tar vid finns det garderober på var sida i bilen.

De är bra upplysta och bägge är 50 cm breda och ungefär 60 cm djupa. Inredningen kan varieras mellan hyllplan och klädstänger.

Båda sängarna är 200 cm långa och 75 cm breda vilket är generöst. Sängarna är riktigt sköna och gedigna och det går att resa respektive huvudände.

En hel natt hann jag inte sova i sängen men väl en skön middagslur.

Sängarna kan resas och under är det tydligt att det är kunniga snickare som stått för bygget med riktigt virke som fogats noggrant.

Det finns gott om plats här under och utrymmena nås även utifrån. Under vänster säng hittar vi bilens största enskilda utrymme som är 90 cm djupt som och lika långt som sängen. Luckorna till utrymmet är dock ganska små så exempelvis matbord kan vara svåra att få in.

Förvaringsfickor finns vid båda sängarna och usb-kontakt finns vid vänstra sängen. På andra sidan finns ett 12V-uttag som är tänkt till en tv, då det finns tv-arm och framdragen antennkabel.

Bilarna radades upp på flera parkeringar utanför Caravan Eskilstuna.

Ett kompakt bygge som är förbluffande flexibel, som en fickkniv.