Det var en hel del som hängde på låset även i år!
photo_messe_dusseldorf_ctillmann.jpg
Adrias presskonferens är alltid välbesökt och så även i år. I den svarta lådan i bakgunden finns Adrians på alla sätt största nyhet.
Den nya korsningen av husvagn och villavagn: Astella
Foto: Adria
Inne i Adria Astella finns det gott om plats.
Foto: Adria
Adria Astella har dörrar av glas.
Foto: Adria
Eura Mobil presenterar en ny Contura, deras mest exklusiva halvintegrerade husbilsserie med attribut som AL-KO chassi och dubbelgolv.
Inne i Eura Mobil Contura har det satsats på design och inte minst avancerad belysning.
Carthago briljerar med presentation av deras byggteknik.
PSA heter gruppen som tillverkar Peugeot och Citroen. De uppger att de har 15% av den europeiska marknaden vilket gör dem till klar tvåa efter Fiat.
Biker solution heter denna lösning i en Citroen Jumper.
Peugot Traveller bildar bas för denna spännande campingbil.
Svenska Dometic har i princip produkter med i alla husbilar som tillverkas i världen, som i denna.
Pössel Campster Cult är baserad på en Citroen.
Mercedes Sprinter är annars en av stapelvarorna på mässan. Alla verkar bygga på Mercedes, här Rapido M 96.
Inredningen i Rapido M 96.
Smart baggagelösning i denna Bürstner.
Tischer bygger bland annat Campers, den här ser lite utsmetad ut.
Husbil & Husvagns Claus Widell och Mr Pilote i Sverige: Lars Jarlerud.
Försäljningen i Tyskland är fortfarande en klang och jubelföreställning.
Photo: messe_dusseldorf_ctillmann.jpg
Etrusco är ett i Sverige färskt märke från Hymergruppen. På mässan är nyfikenheten påtaglig.
Etrusco tillverkar både hel och halvintegrerade husbilar.
Phantom heter detta märke som är obekant för de flesta inklusive H&H. Vi kanske tar ett prat med dem senare.
Hundar är mycket poppis i Tyskland och det finns företag som specialiserat sig på tillbehör och rena hundhusbilar.
Suget efter hundprylar verkar helt klart finnas.
Den här hundburen ser inte så skoj ut kanske.
Det här ser däremot riktigt bekvämt ut!
Den här måste vara amerikansk tänker de flesta men det är faktiskt ett brittiskt företag som bygger dem.
Fifth wheeler kallas denna vagntyp som namnet till trots bara har fyra hjul.
Teknikhallen är främst riktad till de som bygger husbilar i stor skala. Det är riktigt fascinerande hur många underleverantörer det finns. Gråvattentank någon?
Garmin är för de flesta kända för navigation och ekolod men de har fler strängar på sin lyra.
Garmin äger bland annat Fusion som gör de här högtalarna. Läckert eller pråligt?
Frontmasker och bakstammar tillverkas oftast av specialföretag som Plastoform.
Det finns något för alla!
Gastankar av olika storlekar.
Här är en gasoltank fastmonterad på ett Ivecochassi.
Här kan man boka verkstadstid direkt på mässan, tror vi i alla fall..
Elektifieringen smyger sig på. Här AL-KO:s hybridchassi.
Här en stor spaning i år som stavas USA. I flera år har europeiska bolag köpts upp från företag från andra sidan pölen. Lippert är ett teknikföretag som gör bland annat slide outs och taksängar.
Isabella fortsätter att marknadsföra sina tältvagnar Camp Let.
Kanske det här kan bli nästa fluga?
Fiat är fortfarande ohotad etta på husbilsmarknaden. Här kopplar Bengt Appelqvist från FCA Sweden av i sin favoritmodell.
James Cook är en ny plåtis från Westfalia. Den har något lite extra minst sagt.
James Cook kan nämligen förlängas i bak vilket ger en riktigt lång säng.
Inne i James Cook är det kurvigt.
Apropå USA så är det största som hänt i den här branschen Thor industries köp av Erwin Hymer Group. Här är Hymers Martin Brandt och Thors Bob Martin på scen samtidigt.
Hymers VisionVenture är onekligen spektakulär.
BASF har tagit fram en speciell typ av vanlifeplast till konceptet.
Kök precis som hemma i detta lilla hus.
Det går att fälla ut en veranda på konceptbilen. Hoppas den börjar tillverkas!
Undertecknande sliter ut sulorna för att Husbil & Husvagn är den hårdast jobbande tidningen om mobil fritid sen 2008.