Alla husbilar om Solifer Finlandia
Modellserien med namnet Finlandia har funnits både som husvagnar och husbilar men idag när Solifer bara saluför husbilar är det den som finns kvar. Namnet kan ses som en hyllning till Solifers finska ursprung då de föddes i Helsingfors 1964 men sedan flyttades till Dorotea. Husvagnen Solifer Finlandia hörde till märkets mellanklass och storsäljare. Ofta när man pratar om gamla Solifervagnar nämns ordet “Soliferism” och några sådana var överskåpet med diskställ istället för bottenplatta, garderob i hallen och instegstrappa som kan fästas i vagnen. Andra saker de var kända var goda vägegenskaper och att det var en riktig vintervagn med bra isolering. Solifer Finlandia husbilar byggs av Hymerkoncernen och dekaleras om och säljs av Soliferpolars återförsäljare. Finlandia husbilar har sålt bra i Norge i lång tid medan de gjorde comeback i Sverige år 2018 efter några års uppehåll. Två planlösningar finns I755 med queenbed och I735 med långbäddar. Båda är helintegrerade husbilar. Det kända varumärket Solifer betyder “ljusbäraren” på latin och det grundades av Oy Bensow i Finland år 1964. Från början byggde man cyklar och även mopeden Solifer. I januari 1966 hade husvagnarna från Solifer premiär och de hade namn som Goldie, Camping och Jupiter. 1969 kom Consul, Attache, Ambassadör och President. De var kända för sina vinteregenskaper med dubbelglas och centralvärmesystem. Redan 1971 hade Solifer en egen körsimulator som bidrog till vagnarnas låga luftmotstånd. År 1977 kom Arctic och 1978 Finlandia. Under 2000-talet flyttas Solifer till Dorotea då det köps av Polar och 2014 flyttas produktionen av vagnar till Tyskland. I dag byggs både husbilarna och husvagnarna från Solifer i LMC:s (Hymers) fabriker men företaget ägs av Doroteabaserade SoliferPolar AB.