Woshapp vill minimera all miljöpåverkan som en tvätt av bilen ger upphov till. Förutom att minimera vattenåtgången tar de biltvätten till dig, och de kommer på cykel.
Woshapp grundades 2017 av Jens Karlsson och Mark Owuya. Affärsidén går ut på att erbjuda en miljövänlig biltvätt genom att skicka ut bilvårdare till kunderna, något som de menar är betydligt bättre för miljön och smidigare för bilägaren än att bilägaren ska ta bilen till en vanlig biltvätt.
Woshapp strävar efter att minimera miljöpåverkan i alla led i verksamheten. Bilvårdarna cyklar till bilarna och använder biologiskt nedbrytbara produkter. All smuts och miljöfarliga kemikalier som tvättas bort absorberas i mikrofibertrasor som sedan tvättas av ett miljöcertifierat tvätteri. Denna metod använder 99% mindre vatten än en konventionell biltvätt.
Företaget tar nu in 10 miljoner kronor från Norrsken och en grupp privatinvesterare, bland annat Dan Castillo (grundare av Onlinepizza), Peter Sterky (tidigare Spoitify) samt Boel Rydenå Swartling (medgrundare av Charge Amps). Kapitalet kommer att användas till att bygga organisationen och expandera till andra städer.
Woshapp har redan flera stora kunder som DriveNow, Aimo och några av de större hyrbilsföretagen. Företaget satsar nu på att möta efterfrågan från företagskunder, bland annat utvärderar Woshapp hur behovet från tjänstebilsegmentet bäst möts. I dagsläget finns Woshapps tjänster tillgängliga för privatkunder i Stockholm.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.