En unik Saab 92 husbil får nytt liv tack vare frivilliga insatser. Just nu är det en kamp mot klockan för att få den under tak för vintern.
För mindre än ett år sedan stod den bortglömd och sönderslagen i en skogsbacke i södra Dalarna. En skogsmaskin hade massakrerat karossen och markägaren skulle just till att elda upp eländet.
Men idag rullar den för egen maskin! En Saab-husbil – Sveriges äldsta husbil? – byggd av ett envist bygdegeni på 1960-talet. Och den ägs av en entusiastisk förening!
Husbilen hittades av en tillfällighet och när historien nystades upp stod det klart att detta var ett kulturhistoriskt fynd av världsklass. Inredningen såg ut som ett grävlingsgryt och mitt i röran stack en liten, liten tvåcylindrig motor fram. Husbilen var alltså byggd på en framhjulsdriven Saab 92.
Med envishet har nu Föreningen Saab 92h (h för husbil) renoverat sin kelgris vad gäller mekaniken. Bromsarna satt fast – men motorn startade vid första försöket!
– Det enda vi behövde göra var att fila lite på brytarna och sätta dit en bensintank som inte såg ut som en tesil. Helt otroligt efter mer än 40 år i skogen, säger Lars "Julle" Olofsson som leder renoveringsarbetet.
Historien om husbilen är spännande, ett uttryck för 1950- 60-talets starka gör-det-själv-anda. Konstruktören Torsten Johannesson i Ramsele i Ångermanland var van att lösa problem och få saker gjorda. Idén om husbilen kom efter en husvagnssemester i Norge där vagnen fastnade vid en älv. Varför inte motorisera själva husvagnen, funderade Torsten.
Efter 1700 timmar stod den klar, 1963. Men den var omöjlig att få godkänd. Då byggde Torsten en till, en bättre konstruktion baserad på Saab 95 med trecylindrig tvåtaktsmotor och inredning i teak. Den var klar efter 123 dagar (och nätter) och tidningen Expressen myntade här ordet HUSBIL med krigsrubriker. Kanske var det här ordet föddes, precis som ordet MOPED kom till världen på en tidningsredaktion 1952?
Den nya husbilen godkändes och försäljningprospekt trycktes upp – men någon serietillverkning kom aldrig igång. Bilen såldes till en privatperson och idag ägs den av motortidningen Klassiker, som rullande redaktion.
I somras återförenades Torsten Johannessons unika skapelser. På hemmaplan i Ramsele.
Föreningen arbetar envist vidare och man har idag ca 100 medlemmar utspridda över hela Sverige (och i Norge). Målsättningen är att den ska vara helt färdig till 2009 – då den ska köras till Holland och den internationella Saabfestivalen!
– Vi har gett oss fanken på att vi ska lyckas, menar ordförande Kenth Fick.
Men problemen hopar sig. Desperat letar föreningen nu efter ett funktionellt garage i trakten av Östersund. Det senaste man tittade på var perfekt – men portarna var för smala.
Vill du veta mer är du välkommen att höra av dig.
Med vänlig hälsning
Föreningen Saab 92h
Claes Johansson (informationsansvarig)
Högupplösta bilder fria för publicering (foto: Claes Johansson) finns att ladda ner på http://www.saab92h.se/collateralis.html
Föreningens hemsida heter: www.saab92h.se
Historien finns också återgiven på www.klassiker.nu Missa inte filmerna!
Kontaktpersoner:
Lars "Julle" Olofsson, Östersund: 070-27 37 807
Anders Johannesson, Borlänge (son till Torsten Johannesson): 070-327 9531
Claes Johansson, Stockholm: 070-318 75 64
Kenth Fick, Östersund: 070-656 51 95
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.