Varannan person, men 70 procent av kvinnorna, tycker att det är så krångligt att koppla ihop släp och bil att de därför undviker det, framgår av en undersökning som teknikföretaget Semcon låtit utföra. De satte ihop ett team med kvinnor som tagit fram en helt ny lösning efter det att de i våras bad om exempel på produkter som saknar kvinnors perspektiv. Resultatet blev ett nytt, automatiskt koncept där bil och släp kopplar ihop sig själva och föraren inte ens behöver gå ur bilen.
– När majoriteten av alla teknikutvecklare är män är det lätt att perspektiv tappas bort, inte minst kvinnors. För upplever man inte en produkt som problematisk är sannolikheten att man förändrar den inte lika stor. För oss på Semcon är det avgörande att vi förstår fler slags slutanvändare, så att vi kan utveckla produkter som gör mesta möjliga nytta, säger Markus Granlund, vd på Semcon.
Det nya konceptet för draganordning kallas Automatic Trailer Connection (ATC) och är ett resultat av kampanjen Add Perspectives som Semcon lanserade våren 2018 för att uppmärksamma att det behövs fler kvinnor i teknikbranschen. Det kvinnliga teamet valde att fokusera på draganordningen och de många manuella steg som krävs för att koppla på släpvagnar.
– Det fina är att konceptet utgår från de smarta system som redan finns i bilar idag. Med tanke på alla miljarder som lagts på produktutveckling inom bilindustrin de senaste 80 åren är det konstigt att inget gjorts åt dragkroken, när så många tycker att det är en krånglig lösning. Ibland kan det behövas nya perspektiv, säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet.
Så fungerar ATC-konceptet
När bil och släp är cirka två meter ifrån varandra kan bilens kamerasensor identifiera släpet och kopplingen påbörjas. Föraren trycker ”Auto Attach” på bilens display och bilen backar autonomt mot släpet. Bil och släp är uppkopplade till molnet och kan på så vis kommunicera för att positionera sig korrekt. Istället för dragkrok finns ett uttag i bilens stötfångare som säkrar släpvagnen och försörjer den med ström. Inga mer kablar behövs. Det är som att koppla in en vanlig stickkontakt och kopplingen utförs autonomt av bilen själv.
En mekanisk låsmekanism inne i bilens uttag säkrar släpet. På bilens display ges sedan information om lastens vikt och balansering, hastighetsbegränsningar, bromsljus m.m. Släpets stödhjul fälls upp automatiskt med en elmotor, som även används för att ställa in höjden vid själva påkopplingen. Sedan är det bara att köra iväg.
– Konceptet är främst framtaget för att visa vad nya perspektiv kan medföra, men med förhoppningen att bil- och trailertillverkare kan vara intresserade av att ta det vidare i framtiden, säger Sofie Askenbom.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.