En studie som analyserar luftföroreningar visar att Carnivals kryssningsfartyg släpper ut tio gånger mer svaveldioxid än Europas 260.000.000 personbilar tillsammans.
Resultaten från en studie gjord av Transport & Environment (T&E) visar att kryssningsfartygen som ägs av Carnival Corporation & PLC släpper ut tio gånger mer sjukdomsframkallande svaveldioxid än alla Europas 260 miljoner personbilar. Värst drabbat är Spanien, Italien, Grekland, Frankrike och Norge. Bland de stora hamnarna är Barcelona, Palma, Mallorca och Venedig allra mest förorenade.
Analysen visar också att i ett land som Danmark släppte kryssningstrafiken längs kusterna ut 18 gånger mer svaveldioxid än landets hela bilpark på ett år. Detta trots att Danmark ligger långt fram vad gäller miljökraven på fartygstrafik. Enligt T&E visar det hur mycket effektivare vägtransporternas miljökrav fungerar kontra sjöfarten.
– Lyxkryssarna är flytande städer som drivs av bränslen som hör till de skitigast möjliga som finns. Många städer ställer höga krav på vägtrafik och dieselbilar men ger fri passage åt kryssningsfartygen vars avgaser skadar både de ombordvarande och de som bor nära hamnområden. Det är oacceptabelt, säger Faig Abbasov på T&E.
Rapporten visar också att enbart olika kryssningsfartyg i Europa släpper ut 15 procent av kväveoxiden (NOX) som Europas alla personbilar släpper ut under ett helt år. Längs kusterna i Norge, Danmark, Grekland och Kroatien släpper bara en handfull kryssningsfartyg ut avsevärt mer NOX än den egna personbilstrafiken.
Organisationen Transport & Environment startade 1990 och består av 60 organisationer (en majoritet miljöorganisationer) från 25 länder i Europa. Deras fokus är forskning och kampanjer för miljövänligare transporter på land, till sjöss och i luften. Ett exempel på en svensk medlemsorganisation i T&E är Naturskyddsföreningen.
Vill du ta del av hela studien så hittar du den här.
Analysen visar också att i ett land som Danmark släppte kryssningstrafiken längs kusterna ut 18 gånger mer svaveldioxid än landets hela bilpark på ett år. Detta trots att Danmark ligger långt fram vad gäller miljökraven på fartygstrafik. Enligt T&E visar det hur mycket effektivare vägtransporternas miljökrav fungerar kontra sjöfarten.
– Lyxkryssarna är flytande städer som drivs av bränslen som hör till de skitigast möjliga som finns. Många städer ställer höga krav på vägtrafik och dieselbilar men ger fri passage åt kryssningsfartygen vars avgaser skadar både de ombordvarande och de som bor nära hamnområden. Det är oacceptabelt, säger Faig Abbasov på T&E.
Rapporten visar också att enbart olika kryssningsfartyg i Europa släpper ut 15 procent av kväveoxiden (NOX) som Europas alla personbilar släpper ut under ett helt år. Längs kusterna i Norge, Danmark, Grekland och Kroatien släpper bara en handfull kryssningsfartyg ut avsevärt mer NOX än den egna personbilstrafiken.
Organisationen Transport & Environment startade 1990 och består av 60 organisationer (en majoritet miljöorganisationer) från 25 länder i Europa. Deras fokus är forskning och kampanjer för miljövänligare transporter på land, till sjöss och i luften. Ett exempel på en svensk medlemsorganisation i T&E är Naturskyddsföreningen.
Vill du ta del av hela studien så hittar du den här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.