Att räkna på miljöpåverkan är inte lätt, det är enkelt att fastna i tankebanor som jämför äpplen och päron. Det norska Østfoldforskning har dock gjort en fristående jämförelse på uppdrag av Norges Caravanbransjeforbund. Rapporten har översatts till engelska och förväntat röna intresse från andra länder och husbilsproducenter. I undersökningen utgår man från en veckas semester.
För att få fram ett resultat om hur husbilen står sig i miljödebatten har de jämfört med andra tänkbara, och troliga, semesterformer. Då har de tagit fasta på alternativ som resor till storstäder, flyg till varma veckor i solen men även till att resan görs med husvagn i stället för husbil. Alternativ som mycket väl skulle kunna vara realistiska för de som tar sin husbil på semestern enligt Østfoldforskning. Vidare slås fast att husbilen i huvudsak används inom Norge.
Undersökningen har tagit hänsyn till en rad faktorer där såväl själva transporten, övernattingen, mat och aktiviteter räknats in. Vidare antas att husbilen körs av ett par i sextioårsåldern då detta är vanligast, att en husbil i normalfallet årligen körs ungefär 600 mil och är utrustad för självhushåll. Övernattningar räknas som antalet persondygn.
Det här slår utredningen fast.
- En semester i det egna landet är ett av de mest klimatvänliga alternativen.
- Merparten av utsläppen sker i samband med körning. Jämförs detta med att ta personbilen till ett sommarnöje har husbilssemestern något högre utsläpp.
- Jämförs husbilssemestern med en flygresa till någon semesterort har husbilssemestraren bara ungefär hälften så höga koldioxidutsläpp.
- Hotell har ofta hög energiförbrukning per övernattning.
- Østfoldforskning har tagit en kryssning efter den norska kusten som jämförelse. Båtfärden släpper ut nio gånger så mycket koldioxid som en vanlig storstadssemester.
- Rapporten visar att drivmedlet är en viktig faktor när de olika alternativen jämförs och att reslängden har stor betydelse. Även aktiviteterna på semesterorten är delar som påverkar utsläppen.
- Det typiska är att husbilssemestraren inte dessutom flyger till någon semesterort.
Budskapet till politikerna är att husbilarna är bättre för klimatet än de troliga alternativen. Den så kallade engångsavgiften i Norge, som är en skatt på husbilar som till viss del kan jämföras med den svenska höjda fordonsskatten under dess tre första år, är inte ett effektivt sätt att minska klimatpåverkan sett i ett bredare perspektiv. För att få ner klimatpåverkan från husbilar bör alternativa drivsystem som biogas eller eldrift övervägas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.