Bild
Nästa artikel
Redaktionsbloggen

Behövs det märkning för gasol på husbilar?

11 mars 2019

Gröna skyltar finns redan. De sätts ofta på avställda fordon hos handlare vid provkörning. Så grönt blir kanske ändå inte aktuellt utan får tas som en idé.

Efter den tragiska olyckan med en gasdriven buss i Stockholm har det rests krav på en speciell färg på registreringsskyltarna för gasdrivna fordon. Behövs det även för husbilar med gasolflaskor?

I takt med allt fler drivsystem för fordon har brandmän och annan blåljuspersonal det allt knepigare. Brandmän har också blivit skadade i samband med explosioner och självklart måste explosionsrisken tas på största allvar. Olika drivsystem ställer olika krav vid släckning och fel metod kan öka risken för personskador, inte bara för blåljuspersonal.

Branschföreningen SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening föreslår nu att alla gas eller eldrivna bilar bör ha en grön registreringsskylt. Det skulle göra det lättare för omgivningen och räddningspersonal att vidta rätt åtgärder vid en olycka.  

– Eftersom vagnparken av miljöfordon ökar är det viktigt att polisen och räddningstjänsten snabbt får kunskap om vilka steg som måste vidtagas, för att undvika att någon skadas eller dör i onödan. Detta kan man exempelvis underlätta genom att alla gas- och e-fordon har gröna nummerplåtar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF som fortsätter det borde vara 300 meters säkerhetsavstånd från en gasdriven buss eftersom gastankar kan flyga långt om inte säkerhetsventilen hinner lösa ut. Hinner säkerhetsventilen lösa ut, blir eldsflammorna upp emot 10–15 meter långa.

Den fråga som kan ha bäring på husbilar och husvagnar i sammanhanget gäller hur de gasflaskor som finns i desssa ska hanteras i samband med olyckor och kanske i ännu högre grad de, om än få, husbilar som har en fast gasoltank med större volymer. 

Så sent som tidigare idag skrev vi om att EU nu ställer krav på automatisk avstängning av gasolen vid en kollission, må vara att det enbart gäller fordon där gasolanläggningen används under färd vilket kan gälla exempelvis värme och kylskåp. Trumas ny gasregulator uppfyller det kravet.

Men även utan sådan användning ger gasolläckage en risk för häftiga brandförlopp. Vid en kollission kan gasslangar slitas sönder och utgöra en fara för såväl de som färdas i fordonet, de som befinner sig i närheten och även när släckningsarbetet ska utföras. Pratar vi om vanliga byggnader ska det skyltas om att lokalerna innehåller gastuber.

Kanske ses det som självklart att husbilar och husvagnar standardvis har gasolflaskor men en extra risk utgör de förvisso. Inte minst om ägarna inte utför de kontroller som är mycket lämpliga om än inte lagstadgade. Dessutom vet vi att ett antal fordon fattar eld varje år, i synnerhet på våren när de första turerna görs.

Olyckan borde under alla omständigheter ge ägare av fritidsfordon en tankeställare. Har du koll på din gasolanläggning? Är slangarna fräscha, även de bakom spisen och vid pannan? Har du kanske varit förutseende och investerat i något så vettigt som en värmekänslig brandsläckare? Det finns trycksatta slangar med släckningsmedel som öppnas när den känner av eld. En mycket intressant lösning som sannolikt kan förhindra en katastrof även om varje brandförlopp är unikt och ingen kan lova sådant med säkerhet. Men försiktighet är en dygd.

Man kan hoppas på att inga olyckor av den här typen inträffar med husbilar i år men sannolikheten för det är väldigt låg. Kolla gasolen innan första vårturen. Det kan rädda hela säsongen!

Så gör en gasoltest det första du gör när du börjar köra. Men det har du kanske redan tänkt på.