Det blev under engelska kanalen, inte över.
Efter åtskilligt funderande och många jämförelser av priserna så bestämde jag mig för att åka i tunneln under engelska kanalen på vägen hem.
Först om priserna.
Både färjerederierna och tunnelbolaget tillämpar förstås de så kallade flytande priserna numera. Vilket betyder att det inte går att få något pris klart för sig förrän du antingen gör en bindande bokning eller står vid biljettluckan.
Jag fick tipset att göra en bindande bokning dagen före den planerade resan. Annars kunde priset bli bortåt det dubbla.
Min bokade biljett kostade 88 pund, ca 900 kr. Om jag köpt motsvarande biljett direkt i luckan hade den kostat 183 pund! Alltså mer än det dubbla.
Som jämförelse skulle en bokad biljett med PO-färjan Dover-Calais ha kostat 63 pund.
Med bokad biljett betalade jag alltså 25 pund mer via tunneln, men vad gör man inte som undersökande reporter!?
En annan fråga som inte gick att klargöra riktigt i förväg var vilka regler som gäller för de gasflaskor vi har med oss i campingfordon.
Detta visade sig dock inte vara något problem. Jag fick öppna luckan och visa att ventilerna var stängda. Fick en röd lapp att sätta på biljetten och sedan var det bara att köra ner i tunneln. Eller snarare ombord på det tåg som transporterade mig och ett par husbilar till de fem milen genom kalkstenstunneln under kanalens vatten.
På den franska sidan var det bara att styra ut på motorvägarna, pass- och gränskontrollen klarades av i Folkestone i England.
Bild
Nästa artikel